torsdag 10. juni 2010

Oppoverbakke

Streiken er over, men blodsukkeret fortsetter å herje. Høyt.
21. juni skal vi på kontroll. Det er jeg glad for, for nå sliter vi virkelig.

Det kan se ut som om hvetebrødsdagene er over. Vi bommer i hvert fall hele tida, og det er ingen god følelse. I dag har hun svingt fra 4 til 15.9. Det siste tallet målt nå nettopp, etter å ha bs rundt 8 ved kvelds. Nok en høy kveld altså, og det gjør det ikke enklere at vi virkelig sliter med å måle bs på natta. R sover sjelden tungt, så hun våkner rasende når vi forsøker å måle. Slår oss bort, skjeller oss ut og nekter. Basta.

Og man kan da ikke ta bs ved tvang? Jeg klarer det i hvert fall ikke.
I dag våknet hun med bs på 9 etter at vi satt 2 IE ved siste måling i går kveld, da hadde hun over 17.
Og maten i dag har ikke vært ille, etter det jeg kan forstå.

Kanskje vi bør øke basaldosen på dagtid ...

5 kommentarer:

  1. Enkelt er det ikkje nei. Det er ikkje usannsynlig at langtidsinsulinet skal opp, som du seier. Det er det samme som når vi justerer basaldosen på pumpa. Det er alltid litt skummelt syns eg - blir redd for føling og slikt, men det må jo til og er jo riktig.

    Mål på 15 er ikkje uvanlig hos oss - berre så det er sagt. Eg reagerer ikkje på det lenger. Men mål på 18, 20 og 27 (!) blir vi sjokkert over. Det er ikkje dagleg vi har mål på 15, men vi har det i alle fall annankvar dag vil eg tru. Ho har likevel hatt "langtidssukker" som er bra. Eg trur likevel ikkje det er bra for kroppen å svinge sånn opp og ned heile tida, så vi prøver sjølvsagt å unngå det. Vi hadde forresten ei skikkelig gullrekke i går: 5,0 8,7 5,2 4,9 4,1 5,4 og så ned i 2,9, alt før middag. Så har vi andre dagar som er mildt sagt kaos :D

    Det er alltid godt å komme til kontroll - men håpar de kan finne ut av ting før den tid. Veldig leit at de har sånn problem med natt-målingar; det må nesten vere det værste syns eg :( Går det an å gjere ein avtale med henne på dagtid om dette? Eller er alle slike avtalar gløymt når natta er kommen?

    SvarSlett
  2. hei, vi har også lite kontroll over blodsukkeret nå for tiden, synes det kom parallelt med sommervarmen (?)

    Mitt sukkerbarn på 2,5 år fikk diabetes for et par mnd siden, så vi er ganske ferske, men ser at blodsukkeret er virkelig forandra i de siste to ukene. vi har alt fra 1,6 - 25 nå om dagen, tiltross for at vi veier nesten all mat og føler at vi har god kontroll med maten. pussig! men mulig varmt vær og høyt aktivitetsnivå (de er jo mer ute både hjemme og i barnehagen nå i finværet) i dag har det vært grått og vi var inne til kl ett, bs var fint helt til vi var noen timer på teknisk museum, da kom følingen etter en time med løping!

    SvarSlett
  3. Kjersti: Det er betryggende å høre at det ikke bare er vi som sniker innom 15-tallet dann og vann. Det er rart med det, tall man fikk gåsehud av i begynnelsen blir skuldertrekk, sjøl om man på ingen måte synes det er bra. Det er bare hodet som venner seg til at det er sånn livet er.

    Line: Hei, og velkommen hit:-)
    Det må være ekstra tøft når ungene er så små. Vær og varme ligger i bakhodet også her, ikke minst da Moder Jord slo til med tidenes 17. maivær på våre kanter. Lykke til med prøvinga og feilinga, du også.

    SvarSlett
  4. Jeg kan forstå, at I har problemer med, at måle blodsukker om natten.

    Min erfaring er, at der er meget stor forskel på de forskellige fingerprikkere - nogle gør ondt andre ikke.

    Vi har rigtig god erfaring med Accu-Chek MultiClix - den gør ikke ondt.

    SvarSlett
  5. Hei i Danmark!
    Og takk for innspill. Vi har vel tre ulike stikkere, men min datter sverger til å bruke den første hun fikk. Den mest gammeldagse, tror jeg, men den hun ble trygg på. Og hun er ikke til å rikke der heller, frøken sta.

    (Vi har også den som krever mindre blod og kan brukes på armen, men den vil hun i hvert fall ikke bruke ...)

    Jeg skal be om Accu-Chek MultiClix når vi skal på kontroll.

    SvarSlett