fredag 18. juni 2010

Avslutning

I dag er det avslutning på skolen for jenta mi.
Jentene kunne ha med noe salt, guttene noe søtt.
Vi avtalte at hun skulle ringe når det var tid for godteri.
Hun ringte, og var 4,7. Og hun var fortvilt i stemmen. Det var ikke så mye godteri igjen og hun hadde lyst til å spise masse og hva gjør man da, når man ikke aner betydninga av mye eller lite igjen?

Jeg ba henne sette én enhet, siden Insulatarden tar henne ned midt på dagen. Så får hun heller kose seg med godteriet og vi får ta henne ned hvis behov når hun kommer hjem.

8 kommentarer:

  1. Eg har liten erfaring med penn og ratard, så for meg blir dette uvandt :) Eg håpar ho kosar seg i alle fall!

    Vi er stadig vekk i bursdagsselskap, og der et ho av hjertens lyst alt ho vil. Det blir gjerne 3-4 enheter, alt etter kva det er ho et. Og fleire trykk på pumpa i timane som følger.

    Sjokolade er sjeldan særlig stor utfordring - vi gir insulin og er kvitt problemet. Chips er litt meir tricky, for det varer så lenge :)

    SvarSlett
  2. Hun kom nettopp hjem. 17,8. Ja, ja. 2 enheter er satt, vi sjekker om litt igjen og hun har i alle fall hatt det kjempefint.

    Saltstenger, potetgull, popcorn, gummigodt, sjokolade. Hun som sa det var så lite igjen. *s*

    Pumpe må være mye enklere i sånne situasjoner!

    SvarSlett
  3. vi ble anbefalt av legen vår å spise litt potetgull først, og deretter sukker, slik at fettet i potetgullet ville senke sukkeropptaket litt, slik at blodsukkerstigningen ikke blir så brå!
    har ikke hatt behov for å prøve det ennå, Sara får så lite godteri ennå ;)

    SvarSlett
  4. *noterer tips*

    R steg liksågodt enda mer, så her sitter mor og ser på klokka og setter insulin :-)

    SvarSlett
  5. Vel, eg må seie at eg har absolutt ingen god erfaring med chips... Eg har i grunn fått høyre at sjokolade er veldig "bra" snop, for det inneheld lite sukker i forhold til anna snop. Så ekspertane gir sikkert litt ulike råd - det er vel sånn at ikkje alt er like sikkert :) Det som er mest vanskelig hos oss er chips, skumputer, gelegodteri, for ikkje å snakke om vafler og søt jærbakst. Kliner du på litt vaniljekrem så blir det skikkelig bombe, he he he :D Sjokolade (rein sjokolade) gir vi relativt lite for. Og er det mørk sjokolade utan fyll, så er det ikkje mykje ho treng.

    Men det er fint at jenta har tatt godt for seg - viktig å få erfaring med dette.

    SvarSlett
  6. Hun sneiet innom 24-tallet før hun var fornøyd. Og jeg beholdt roen. Måtte gi sju enheter til sammen før hun var nede på 14. Da var hun langt av sted på tur med pappaen sin og kommer ikke hjem før søndag.

    Første gang siden diagnosen var et faktum at jeg ikke skal måle og sjekke på et par dager. Kjenner jeg er rastløs allerede:-)

    Chips, eller potetgull som vi sier (chips er nemlig pommes frites her i gården), har hun ikke spist siden diagnosen. Det har gått i popcorn og peanøtter - altså, ikke hele tida:-) Men vafler ga skyhøye tall her også.

    I går var vi på skoleavslutning for 16-åringen, og da spiste hun to mellomstore sjokoladekakestykker (som jeg syntes var veldig søte) og en liten hvetebolle. Ga 3 enheter. Gikk helt fint.

    Tror jeg må lage meg ei lista snart.

    SvarSlett
  7. godt å høre andres erfaringer på snopfronten! :) sara får egentlig aldri godteri, så vi er jo helt blanke! men hun blir jo stadig eldre, og godteri er snart oppdaget for fullt :)
    popcorn var veldig populært, i går traff vi med insulindosen også, og blodsukkeret var på 9 når vi la oss.

    SvarSlett
  8. Så bra at dere traff med insulinet. Det er ikke så mye som skal til for å glede diabetesforeldre:-)

    SvarSlett